Eliisa Kuusama Kuuluuko se valtiolle?

Natsijahdin sivulliset uhrit

Norjan olympiajoukkueen uusi villapaita nostatti kohun kun sen ulkoasu julkaistiin vuodenvaihteessa. Varsinkin käsityöläisten hartaasti odottaman puseron teemana on tänä vuonna "hyökkäävät viikingit", ja sen hihoissa ja rintamuksissa näkyy pohjoismaalaisia riimukirjoitusmerkkejä; pahennuksen aiheutti puseron olkapäässä näkyvä tyr-riimu.

Tyr on pohjoismaalainen oikeuden ja sodan jumala, jota palvotaan Ásatrú-uskonnossa. Islannissa Ásatrú on ollut tunnustettu uskonto jo vuodesta 1973 ja se on kristinuskon suuntausten jälkeen isoin uskonto maassa. Lisäksi uskonto on tunnustettu muun muassa Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa. Tarkkaa lukua Ásatrún harjoittajien määrästä on vaikea saada, mutta jo Islannissa määrä on ylittänyt 1% väestöstä

Kohua villapaidan kuvaston valinta on aiheuttanut siksi, koska merkkiä käyttävät logossaan myös uusnatsijärjestö Pohjoismaalainen vastarintaliike (PVL). Nyt myös suurin neuleohjeiden jälleenmyyjä kieltäytyi poikkeuksellisesti ottamasta kisavillapaidan kaavaa myyntiin, ja useat joukkueen urheilijat eivät enää halua käyttää paitaa arvostelun ja sponsoreiden menettämisen pelosta, koska he eivät halua yhdistyä äärijärjestöön. 

Myös EU:ssa ollaan väläytelty natsististen ja fasististen symbolien kieltoa. Kielto on paitsi vaikeaa valvoa, myös epäreilu alkuperäisuskontoja kohtaa: ikävä kyllä Pohjoismainen vastarintaliike ei ole ollut ainoa viikinkisymboliikasta viehättyvä uusnatsistinen liike, ja pohjoismainen rikas mytologia tarjoaa runsaasti symboliikkaa joita uusnatsijärjestöt voivat uudelleenbrändätä omiin tarkoituksiinsa. Syypäitä kiinnostukseen ovat alkuperäiset natsit ja Hitlerin propagandakoneisto, joka maalaili viikingeistä kuvaa täydellisinä arjalaisina. 

Riimukirjaimet ovat pohjoismaalaisia alkuperäisuskontoja harjoittaville tärkeitä uskonnollisia symboleja. Jos uusnatsijärjestö nyt ilmoittaisi ottavansa marssitunnuksekseen sateenkaarilipun, olisi somekansa jo väsäämässä vastakampanjaa LGBT-yhteisön käyttämän symbolin maineenpuhdistukseen, mutta koska kyseessä on vain pieni vähemistöuskonto on helpompaa leimata PVL:n käyttämä symboli ja jopa tukea sen kieltoa, kaikkea hyvää tarkoittaen.

Tyr tai muutkaan pohjoismaalaiset muinaiset symbolit eivät ole natsisymboleja vaan uusnatsien ryöstämää kulttuuriperintöä, joka ei heille kuulu ja jota eikä heille pidä luovuttaa. Kieltämällä näitä vääriin tarkoituksiin omittuja symboleita natsismin torjunnan nimessä kiellämme myös omaa pohjoismaista historiaamme sekä annamme viharyhmän loukata uskonnollisen vähemistön oikeuksia.


Kirjoittaja on Liberaalipuolueen jäsen, joka ei halua luovuttaa kulttuuriperintöä koulukiusaajille.

PS: En voi kuin hihitellä ajatukselle paatuneesta uusnatsista neulomassa olympiavillapaitaa valkoisten ylivaltaa juhlistavalle marssille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Hyvä kirjoitus. Natsi- yms. järjestöille ei pidä antaa sitä valtaa, että he pystyvät estämään ikivanhojen abstraktien kuvioiden käytön kaikilta muilta. Tämä koskee minusta hakaristiäkin. Vaikka Hitler hävisi sodan, annetaanko hänelle se valta, että hakaristiä pidetään nyt sitten ikuiset ajat sopimattomana kuviona? Suomessa ei ole menetelty aivan näin, onhan meillä esim. ilmasotakoulun lippu. Mutta ruotsalaisethan kuuleman mukaan loukkaantuivat joulutortuistakin...

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Viikingit olivat ihmisyyden vihollisia mikä on hyvä syy vastustaa "hyökkäävät viikingit" teemaa. Natsi-hakaristi ja viikinki-riimut ovat pahuuden symboleja. Mutta buddan hakaristeillä ja wiccan riimuilla on päinvastainen merkitys. Siis, symbolin merkitys riippuu asiayhteydestä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Uskoa merkkien magiaan on pidetty ominaisena primitiivisille kulttuureille ja erilaisille voodoo -uskonnoille. Ei tämä villapaitajuttu ole valitettavasti läheskään ainoa esimerkki kulttuurin alkukantaisten piirteiden ylösnousemuksesta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Hmmm. Ei kai kannattaisi argumentoida teorioilla joissa länsimaalaisia pidetään rationaalisina ja muut leimataan alkukantaisiksi. Sellainen vastakkainasettelu ei palvele ketään.
Blogisti ei mielestäni ollenkaan kiellä merkkien ja symbolien tärkeyttä vaan keskustelee siitä mitä ollaan luovuttamassa ainoastaan tiettyjen liikkeiden käyttöön.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Lue huolellisemmin. Kirjoitan kulttuuripiirteistä, en maantieteestä. Ei tulisi mieleenikään leimata esimerkiksi kiinalaista kulttuuria alkukantaiseksi.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #5

Merkkien magiaa on kaikissa kulttuureissa. Merkki jo sinänsä viittaa terminä melko maagiseen ominaisuuteen, merkitysten kantamiseen. Kiinalaisten kirjoitus rakentuu suuremmassa määrässä mekkeihin kuin meidän äännepohjaisemme.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #7

On suuri ero sillä, miten merkkejä käsitellään ja ymmärretään. Ne voivat olla ja usein ovatkin vain viitteitä tai symboleja. Silloin, kun ei pystytä tekemään eroa merkin ja sen sen asian kanssa, johon sen katsotaan viittaavan, on kyse yleensä varsin alkukantaisesta suhtautumisesta. Samoin myös silloin, kun merkkeihin liitetään tabuja.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #8

Ei siinä ole mitään alkukantaista että esim ns kansainväliseen käsimerkkiin liittyy tabuja.
Blogisti kirjoittaa ihan relevantista asiasta. Siihen ei tarvitsisi liittää mitään hämäriä teorioita alkukantaisuudesta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #9

Ethän sinä näköjään tiedä edes mikä se tabu on. Eipä ihme, että tuntuu hämärältä kun käsitteet eivät ole tuttuja.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #10

Olet siis vakuuttunut ettei kv käsimerkkiin liity tabua.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #11

Olen. Tabu on jonkin pyhäksi tai vahingolliseksi katsotun tekemistä tai mainitsemista koskeva uskonnollinen tai uskomuksellinen kielto. Kv käsimerkissä on kyse paheksuntaa herättävästä huonosta käytöksestä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #12

Kiitos määritelmästä. Minun mielestäni meidän kulttuurissamme vallitsee uskomuksellinen kielto seksuaalissävytteistä agressionilmaisua kohtaan ja kielto liittyy kv käsimerkkiin.
Luulen muuten että tälläkään palstalla ei hyväksytä seksuaalissävytteisiä agression ilmauksia. Lisäksi ne ovat huonoa käytöstä. Rajanvetoa käydään jatkuvasti. Käsimerkin suhteen on kuitenkin kysymys melko yksitulkintaisesta eleestä.
Toistan kuitenkin että olen samaa mieltä kuin mitä olen tulkinnut blogistin olevan että riimumerkkejä ei pitäisi leimata "saastuneiksi" vain siksi että PVL hyödyntää yhtä niistä.
Sama koskee omassa piirissäni melodioita joita käytetään natsistisessa musiikissa ja montaa muuta kulttuurimuotoa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #13

Näkemykset alkavat olla siinä määrin lähellä toisiaan elleivä suorastaan samat, että voitaneen kuitata tämä käsitellyksi.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Hyvä blogikirjoitus. Jo vakiintuneita symboleja, on kyse sitten viikinkien riimuista, Suomen leijonasta tai vanhasta intialaisesta hakaristi-symbolista, ei pidä luovuttaa ääriporukoiden omaisuudeksi jättämällä käyttämättä niitä muissa yhteyksissä. Keksikööt itse omat symbolinsa.

Toimituksen poiminnat